Kaithuli

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Sheshashayi Mandir Kaithuli
Sheshashayi Mandir Kaithuli

Kaithuli (कैथुली) is an ancient village in Bhanpura tahsil in Mandsaur district in Madhya Pradesh. It is 154 km from Mandsaur and 24 km from Bhanpura in the east direction. PIN code:458775. [1]

Origin

Jat historians mention about a Jat Gotra - 'Kaith' who got this name after their ancestor Kratha. [2]

History

In Mahabharata

Kaithuli is derived from the sanskrit word Kratha (क्रथ). Kratha has been mentioned as an Asura king in Mahabharata at several places.

The Mahabharata Tribe - Kratha (क्रथ) mentioned in Shalya Parva (IX.44.65) as one of the kings who came to the ceremony for investing Kartikeya with the status of generalissimo:

यज्ञवाहः परवाहश च देव याजी च सॊमपः
सजालश च महातेजाः क्रथ करादौ च भारत (IX.44.65)

Sabha Parva (II.27.7) mentions that Bhimasena subjugated Kosala, Ayodhya, Gopalakaksha, Bhallata, Kratha, Matsya, Pasubhumi, Vatsabhumi, Mallas, Sarmakas, Varmakas, Videhas, Magadha, Sakas, Danda, Vanga, Mlechchhas,

ततः सुपार्श्वम अभितस तदा राजपतिं क्रथम
युध्यमानं बलात संख्ये विजिग्ये पाण्डवर्षभः (II.27.7)


Vana Parva, Mahabharata/Book III Chapter 267 shloka 19 mentions that the mighty army, protected by Nala and Nila and Angada and Kratha' and Mainda and Dwivida, marched forth for achieving the purpose of Raghava.

नल नीलाङ्गदक्राद मैन्द दविरदपालिता
ययौ सुमहती सेना राघवस्यार्दसिथ्धये (Mahabharata:III.67.19)

Adi Parva, Mahabharata/SECTION LXVII mentions about the ancestry of the men, the gods, the Danavas, the Asuras, the Gandharvas, the Rakshasas etc.

"Asura, O king, who was called Kratha, was born on earth as the royal sage Parvateya of form resplendent like a golden mountain. He amongst the Asura who was known as Salabha the second, became on earth the monarch Prahlada in the country of the Valhikas."
"The Graha who was brought forth by Sinhika and who persecuted the Sun and the Moon became noted on earth as the monarch Kratha."

Mention by Usha Agarwal

उषा अग्रवाल लिखती हैं कि खजुराहो और भुबनेश्वर के मंदिरों की कला की याद दिलाते स्थापत्य को समेटे हुए मंदसौर जिले में एक ही स्थान है - कैथुली. इस गाँव में अनेक मंदिर हैं. इनमें शेषशायी मंदिर और जैन मंदिर वास्तुकला की दृष्टि में अत्युत्तम हैं. शेषशायी मंदिर में एक मंडप और गर्भगृह हैं. गर्भगृह में शेषशायी प्रतिमा प्रतिष्टित है. खजुराहो और भुबनेश्वर के मंदिरों की भांति इस मंदिर की बाहरी दीवारों पर क्रीडारत युगल को विभिन्न मुद्राओं में दिखाया गया है. इन मंदिरों का निर्माण परमार युग में हुआ था. [3]

कैथुली का अन्य दर्शनीय स्थल जैन मंदिर है. मंदिर के गर्भगृह में पार्श्वनाथ की प्रतिमा है. यह मंडप जैन कला का अद्भुत नमूना है, जिसमें चतुर्भुज और शासक देवियाँ विद्यमान हैं. इस मंदिर में प्रवेश द्वार अलंकृत है, जिसकी उपरी चौखट पर कृपाण, खटवाड़ और खापर युक्त शिव की मूर्ति उत्कीर्ण है. इस पर कीर्तिमुख हाथी, सिंह, गंगा, यमुना, विभिन्न मुद्राओं में शिव-पार्वती का उत्कीर्ण होना इस मंदिर को मूल रूप से जैन मंदिर सिद्ध नहीं करता. [4]

External links

References

  1. Usha Agarwal:Mandsaur Zile Ke Puratatvik samarakon ki paryatan ki drishti se sansadhaniyata - Ek Adhyayan, Chirag Prakashan Udaipur, 2007, p. 48
  2. Dr Mahendra Singh Arya, Dharmpal Singh Dudee, Kishan Singh Faujdar & Vijendra Singh Narwar: Ādhunik Jat Itihas (The modern history of Jats), Agra 1998, p. 233
  3. Usha Agarwal:Mandsaur Zile Ke Puratatvik samarakon ki paryatan ki drishti se sansadhaniyata - Ek Adhyayan, Chirag Prakashan Udaipur, 2007, p. 48
  4. Usha Agarwal:Mandsaur Zile Ke Puratatvik samarakon ki paryatan ki drishti se sansadhaniyata - Ek Adhyayan, Chirag Prakashan Udaipur, 2007, p. 48

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