Antarvedi
Author:Laxman Burdak, IFS (R) |
Antarvedi (अंतर्वेदी) is an ancient region lying between Ganges and Yamuna, also called Doaba.
Origin
Variants
History
Hukum Singh Panwar (Pauria)[1] writes that about ancient tribe: Hamsa (Hansamarga or Hans). Height span and girth 96 angulas or 72 inches each, red face shining like gold, plum cheeks, raised nose, round head, eyes like honey, red nails, weight 1600 palas, aged 90 years and rules over Khasas, Surasenas, Gandhara and Antarvedi. Hamsa or Hansa is also an important tribe among the Jats.
Indor Copper-plate Inscription of Skandagupta (465-466 CE)
- Perfection has been attained! May that Sun, the rich source of rays that pierce (the darkness which is) the envelope of the earth, protect you,— whom Brâhmans, of enlightened minds, (have recourse to) according to due rite, (and thus become) the utterers of praises in meditation, which are directed solely to him; whose limit, either vertically or from side to side, neither the gods nor the demons could ascertain; (and) by having recourse to whom, mankind, when they have lost control of themselves through much disease and agitation of the mind, acquire consciousness (again)!
- (Line 3.)— In the augmenting victorious reign of the Paramabhattâraka and Mahârâjâdhirâja, the glorious Skandagupta; in the year one hundred, increased by forty-six; (and) while the month Phâlguna is current for the increase of the enjoyment, in (the land of) Antarvêdî, of the Vishayaputi Sharvanâga, who has been accepted (with favour) by his feet;—
- (L. 5.)— The Brâhman Dêvavishnu, who belongs to the community of Chaturvêdins of Padmâ of the town of Chandrâpura,— who is the son of Dêva, (and) the son's son of Haritrâta, (and) the son of the son's son of Dudika; who always recites the hymns of the agnihôtra-sacrifice; who belongs to the Rânâyanîya (shâkhâ); (and) who is of the Varshagana gôtra,— for the increase of his own fame gives an endowment, (of which the interest is) to be applied to (the maintenance of) a lamp for the divine Sun, which has been established (in a temple) by the Kshatriyas Achalavarman and Bhrukunthasinha, merchants of the town of Indrâpura, on the east of the settlement, (and) , actually touching . . . . . . . .of the settlement of the town of Indrâpura.
- (L. 8.)— This gift of a Brâhman's endowment of (the temple of) the Sun, (is) the perpetual property of the guild of oil-men, of which Jîvanta is the head, residing at the town of Indrapura, as long as it continues in complete unity, (even) in moving away from this settlement. But there should be given by this guild, for the same time as the moon and the sun endure, two palas of oil by weight, (or in figures) by weight 2, uninterrupted in use, (and) continuing without any diminution from the original value.
- (L. 11.)— Whosoever shall transgress this grant that has been assigned,— that man, (becoming as guilty as) the slayer of a cow, (or) the slayer of a spiritual preceptor, (or) the slayer of a Brâhman, shall go down (into hell), invested with (the guilt of) those (well-known) five sins, together with the minor sins.
- From: Fleet, John F. Corpus Inscriptionum Indicarum: Inscriptions of the Early Guptas. Vol. III. Calcutta: Government of India, Central Publications Branch, 1888, 71-72.
इंदोर
विजयेन्द्र कुमार माथुर[2] ने लेख किया है ...इंदोर (AS, p.73) अनूपशहर के निकट बहुत पुराना स्थान है। गुप्त नरेश महाराज स्कंदगुप्त के समय फाल्गुन, गुप्तसंवत् 146 (465 ई.) का एक ताम्र पट्ट लेख यहाँ से प्राप्त हुआ था।
इस अभिलेख में उल्लेख है कि देव विष्णु नामक ब्राह्मण ने 'अंतर्वेदी' विषय-पति सर्वनाग के शासन-काल में इंद्रपुर या इंदोर में स्थित सूर्य मंदिर के लिए दीपदान दिया था। यह दान इंद्रपुर की एक तैलिक श्रेणी (जिसका प्रबंधक जीवांत नामक व्यक्ति था) के पास सुरक्षित निधि के रूप में दिया गया था। तैलिक श्रेणी का काम सदा के लिए (जब तक सूर्य-चंद्र आकाश में स्थित हैं) दो पल तेल प्रतिदिन मंदिर में दीप के लिए देना था।
अंतर्वेदि गंगा-यमुना के दो-आबे का संस्कृत नाम था। स्पष्ट ही है कि इंद्रपुर ही वर्तमान इंदोर है और इस प्रकार ताम्रपट्ट के प्राप्ति स्थान का संबंध संतोषजनक रीति से अभिलेख में उल्लिखित स्थान के साथ हो जाता है।
अंतर्वेदी
विजयेन्द्र कुमार माथुर[3] ने लेख किया है ...अंतर्वेदी से अभिप्राय उस विस्तृत भू-खंड से है, जो गंगा और यमुना के बीच हरिद्वार से प्रयाग तक फैला हुआ था। यह एक समृद्ध दोआब प्रदेश था। 'अंतर्वेदी' नाम प्राचीन संस्कृत अभिलेखों में प्राप्त है। स्कंदगुप्त के इंदौर से प्राप्त अभिलेख में अंतर्वेदिविषय (ज़िला) के शासक सर्वनाग का उल्लेख है।
अंतर्वेद
वैदिक काल से बहुत पीछे तक इस दोआब में निरंतर यज्ञादि होते आए थे। अंतर्वेद में वैदिक काल से ही उशीनर, पंचाल तथा वत्स अथवा वंश बसते थे। यहाँ से पूर्व की ओर लगे कोसल तथाकाशी जनपद थे। अंतर्वेद की पश्चिमी तथा दक्षिणी सीमाओं पर 'कुरु', 'शूरसेन' तथा 'चेदि' आदि का आवास था। ऐतिहासिक युग में इस प्रदेश में कई 'अश्वमेध यज्ञ' सम्पन्न हुए थे, जिनमें समुद्रगुप्त का यज्ञ बड़े महत्व का था। गुप्त काल की शासन व्यवस्था के अनुसार अंतर्वेद गुप्त साम्राज्य का 'विषय' या 'ज़िला' था। स्कंदगुप्त के समय अंतर्वेद का विषयपति शर्वनाग स्वयं सम्राट द्वारा नियुक्त किया गया था।
संदर्भ: भारतकोश-अंतर्वेद